Slimme toepassingen voor de Citybeacons

Slimme toepassingen voor de Citybeacons
Out of Home Media
16 juni 2017 15:37

Met een team van hackers werden er nieuwe toepassingen bedacht voor de 25 Citybeacons die in het centrum van Eindhoven staan. Deze Citybeacons zijn digitale informatiezuilen met mogelijkheden te over. Zo wordt er inmiddels veel gebruik gemaakt van de 'selfie' knop en is het een WiFi hotspot. Maar wat kunnen ze nog meer? En hoe kunnen we dat toepassen?

De insteek van de hackethon contest op 8 en 9 juni 2017 ging over het slim en duurzaam inzetten van de Citybeacons. De hackathon is opgezet in samenwerking met VPRO Medialab werd gewonnen door Team ONE en Hebbes! 

Team ONE richtte zich op personification & gamification van de Citybeacons en liet dat via urban sports zien. Vanuit de gedachte de Citybeacons meer persoonlijkheid te geven, kunnen ze de community verbinden en activeren. Zo kan de citybeacon dienen als een soort persoonlijke gids die de mensen in de stad vanuit verschillende thema’s kan bedienen. Eén daarvan is urban sports. Bij dit thema integreert de Citybeacon objecten en mensen in de openbare ruimte. Op de Citybeacon zien de bezoekers van het stadscentrum urban sportoefeningen die zij zelf kunnen nadoen in de omgeving van de beacon. Als ze die gedaan hebben, kunnen ze naar de volgende beacon voor een volgende oefening.
Teamleden: Arjen Heus, Tommy Köhlbrugge, Dennis Holten, Frank Bosma.

Hebbes! van Tessa de Vries is een interactieve en educatieve game die gebruik maakt van alle Citybeacons en hun locatie in de stad. De game werkt in combinatie met een smartphone: je smartphone is de gids, de Citybeacon is de host. De game kan verschillende thema’s hebben, voor nu is het thema geschiedenis van de stad uitgewerkt voor kinderen op de basisschool. Zo kunnen er bijvoorbeeld vragen zijn over de historie van De Witte Dame. Bij het spelen van de game zijn er verschillende hints te unlocken en vervolgens kunnen kinderen door naar een volgende beacon. Dit concept kan worden uitgebreid met bijvoorbeeld het integreren van meerdere functionaliteiten van de beacon, verschillende moeilijkheidsgraden, andere doelgroepen, user generated content, samenwerkingsverbanden met partners, battles tussen scholen, etc.

Lees hier het volledige artikel op e52