Out of Home Media krijgt 'zicht op data'

Out of Home Media krijgt 'zicht op data'
4 maart 2018
City beacons

In 2017 is de afdeling Out of Home Media verder gegaan met de uitrol en doorontwikkeling van de Citybeacons. Meer dan 17 Nederlandse gemeenten en enkele Belgische gemeenten hebben een bezoek gebracht aan Eindhoven247 om zich te laten informeren over het Citybeacon project.

Er zijn diverse particulieren initiatieven gestart om nieuwe functionaliteiten aan de Citybeacons toe te voegen. Zo heeft PlayGround een Urban Sports applicatie ontwikkeld welke reeds op de Citybeacon actief is. Daarnaast zijn er een aantal projecten gestart met o.a. de TU/e, Fontys Hogeschool, Stratumseind Living Lab en de VPRO om verdere functionele ontwikkeling van de Citybeacons voort te zetten.

Diverse mogelijkheden (bv. sensors) van de Citybeacon zijn momenteel vanwege wettelijke beperkingen nog onbenut. Als testcase zijn er 3 veiligheidscamera’s en een milieu sensor in de Citybeacons geactiveerd en is er een start gemaakt met de uitwisseling van data naar het open dataportaal van de Gemeente Eindhoven. In samenwerking met Citybeacon Nederland, de gemeente Eindhoven en de wetgever worden de mogelijkheden nader onderzocht.

Smart City Dashboard

In opdracht van Eindhoven247 is door het Eindhovense bedrijf “Zicht op data” een zogenaamd Smart City Dashboard ontwikkeld. Dit Dashboard is een visuele weergaven van een aantal databronnen. Een daarvan is de zogenaamde Vodafone GSM data. Deze data leveren een schat aan bruikbare informatie op. Zo kan men bijvoorbeeld meten hoeveel mensen er in de stad waren, waar ze vandaan komen, of ze hier vaker zijn geweest, wat de drukste momenten zijn of ze met de auto of de trein zijn gekomen etc. Al deze informatie is zowel voor marketingdoeleinden als voor de Gemeente zeer relevant en kan in combinatie met overige databronnen (het weer, vakanties, sociale media etc.) inzicht geven in te voorspellen drukte en wijze van vervoer. In dit verband is er een samenwerkingsverband met de G7 zodat in gemeenschappelijkheid kan worden bezien hoe het Smart City Dashboard verder kan worden doorontwikkeld. In 2017 zijn o.a. de evenementen GLOW, DDW en Eindhoven =KING op basis van deze data geanalyseerd.