Vergaande toeristische marktbewerking

Vergaande toeristische marktbewerking
27 februari 2018

Het jaar 2017 was het jaar “100 jaar van Mondriaan tot Dutch Design”. Dit themajaar was voor Eindhoven247 een mooi (leer)middel om de stad op het gebied van toerisme en gastvrijheid te versterken. Samen met stedelijke partners werd een pilot gestart voor een booking module en werden toeristische producten ontwikkeld onder de noemers “Roundabout Design” en “Designer for a Day”. Voor wat betreft toeristische producten mist Eindhoven nog spraakmakende permanente toeristische verleiders om doelgroepen ook buiten grote events als “Dutch Design Week” en “GLOW” aan te trekken. Eindhoven247 is daarom gestart met het aanjagen hiervan door “design verleiders”  als Strijp S, Piet Hein Eek, De Kazerne, Van Gogh-Roosegaarde Fietspad, Philips Museum, Van Abbemuseum, Evoluon, design in de openbare ruimte e.d. qua designbeleving aan elkaar te verbinden door middel van fiets- en wandelroutes.

Daarnaast ondersteunde Eindhoven247 intensief het project Evo-Lumen in het Evoluon dat op 13 april 2017 feestelijk werd geopend. Tijdens Evo-Lumen waren meer dan 100 lichtkunstwerken te zien. Kunstenaars en designers wezen bezoekers de weg “waarlangs nieuwe lichttechnologie op een baanbrekende manier kan worden toegepast”. Dit project werd in 2017 opgenomen in de “Roundabout Design” route.

“Eindhoven werkt aan ontwikkeling van permanente toeristische verleiders”

Goede samenwerking met Eindhovense hoteliers (EHO)

De Eindhovense hoteliers merken dat Eindhoven qua toerisme in de lift zit. Met name het onderdeel ‘vrijetijdstoerisme’ neemt in vergelijking tot ‘zakelijk toerisme’ in Eindhoven steeds meer toe. Dit uit zich o.a. in een structurele verbetering van de hotelovernachtingen in het weekend. De Eindhovense hoteliers vormen voor Eindhoven247 dan ook een belangrijke partner. Op gebied van hospitality werkte Eindhoven247 in 2017 intensief samen met het Eindhovens Hotelier Overleg (EHO), waarbij bijna alle Eindhovense hotels zijn aangesloten. Met het oog op verdergaande toeristische samenwerking werd informatie uitgewisseld en o.a. een pilot uitgevoerd.

Verdergaande internationale toeristische marktbewerking

Op het gebied van internationale marktbewerking werkt Eindhoven247 nauw samen met Visit Brabant en Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC). Onderdelen van internationale marktbewerking zijn persontvangsten, beursdeelname, site inspections, product ontwikkeling, acquisitie en sales promotions (korting op aantrekkelijke producten voor touroperators zoals Groepsprogramma’s).  

Doel van internationale toeristische marktbewerking: Meer bezoeken aan Eindhoven en Brabant, uit een groter herkomstgebied, beter verspreid over het jaar, waarbij bezoekers vaker terug komen en meer uitgeven.

Site Inspections

Qua ligging, verblijf en prijsstelling ontdekken steeds meer touroperators en destination management companies (DMC’s) Eindhoven als een aantrekkelijke destinatie en wil men graag onze stad bezoeken voor ‘site inspections’. In samenwerking met Visit Brabant werden touroperators en DMC’s in 2017 door Eindhoven247 en haar stedelijke partners gastvrij ontvangen en begeleid. Zij werden getrakteerd op een hospitality tour waarbij allerlei verblijfsaccommodaties, ‘design verleiders’, ‘hot spots’, musea en zowel zakelijke als vrijetijdsvoorzieningen werden bezocht en beoordeeld.

PersontvangstenDOVE.jpg

PR is een efficiënt en effectief marketing instrument. In 2017 werden veel (inter)nationale journalisten en bloggers ontvangen en gehost. Dit jaar nóg grotere namen dan het jaar daarvoor, te weten de New York Times, Sunday Times, Toronto Star, El Mundo, Volta ao Mundo, De Morgen, Lufthansa Magazine, La Repubblica, Fugas Público, Travelplus Magazine China, Cosmopolitan España, Dove Viaggi, Extra Lekker, Elle Decoration Italia, Spoor 5 en nog vele andere. 

Red Carpet

In 2017 organiseerde Eindhoven247 ook enkele ‘red carpet’ ontvangsten. Onder de noemer 'Red Carpet' worden door Eindhoven247 activiteiten beoordeeld die een belangrijke sociaal-economisch of sociaal-maatschappelijke bijdrage leveren aan de stad Eindhoven. De 'DOSocial Silverrally' was zo'n activiteit waarvoor Eindhoven247 graag de rode loper uitlegde. De “DoSocial Silverrally” vond plaats op 21 september 2017: Met 120 ouderen en begeleiders uit verschillende Eindhovense verzorgingshuizen en wijken werd met 40 bijzondere voertuigen een nostalgische toer door Eindhoven georganiseerd. Onder begeleiding van Eindhoven247 werden 3 routes vanuit 3 locaties uitgezet, die de deelnemers leidden langs dezelfde Eindhovense hotspots.

DoSocial-Silverrally.jpg