Succesvolle inzet evenementenmarketing

Succesvolle inzet evenementenmarketing
29 november 2018

In 2018 heeft de afdeling Marketing & Hospitality de evenementenmarketing activiteiten verzorgt voor Eindhoven=KING, Park Hilaria, Fijne Feestdagen Festival en GLOW Eindhoven.

Eindhoven = KING

Stichting Koningsdag Eindhoven is de overkoepelende instantie voor alle organisatoren en belanghebbende partijen van Koningsdagevenementen in Eindhoven. De stichting stimuleert en bevordert een succesvol, gezellig en divers aanbod van evenementen tijdens Koningsdag. Eindhoven=KING is de merknaam van het evenement en creëert een eenduidige uitstraling naar de bezoeker en belanghebbende partijen van Eindhoven = King.

Eindhoven = KING werd in 2018 op de LED schermen in de binnenstad en op de Europanels groots aangekondigd. Bezoekers aan de binnenstad konden vanaf een week vooraf aan het event een ‘EHV=KING selfie’ maken op de citybeacons. De banieren zijn in 2018 vervangen voor nieuwe exemplaren en hingen de twee weken rondom het evenement in de binnenstad, Kruisstraat en op Strijp-S.
Het programma aanbod werd via de website Eindhovenisking.nl, diverse persberichten en social mediakanalen kenbaar gemaakt aan de doelgroep. Twee weken voor het evenement zijn er vervolgens 2,500 flyers met plattegrond in Eindhoven onder hotels en restaurants verspreid. Via online marketingactiviteiten (Google Adwords campagne, Remarketing en Display-, Facebook- en Instagram advertising) creëerden we meer bekendheid onder de doelgroep, zorgden we ervoor dat Eindhoven=KING top-of-mind bleef en zetten we het event nationaal op de kaart. 

Park Hilaria

Van 3 tot en met 12 augustus 2018 veranderde de Kennedylaan in Eindhoven in Park Hilaria. Meer dan honderd spectaculaire en nostalgische kermisattracties, live optredens op het gebied van popmuziek en het levenslied en volop eet- en drinkgelegenheden stonden garant voor een gezellig dagje uit voor alle leeftijden. Naast de grote kermisattracties bood Park Hilaria wederom talloze live optredens op diverse themapleinen. Deze gevarieerde mix creëerde een unieke sfeer die ook in 2018 veel mensen aansprak.

Op de LED schermen in de binnenstad en op Europanels werd Park Hilaria groots aangekondigd. Op de citybeacons werden korte animaties getoond. De banieren hingen drie weken rondom het evenement in de binnenstad.
Het programma aanbod werd via de website parkhilaria.nl, diverse persberichten, advertenties en de social mediakanalen kenbaar gemaakt aan de doelgroep. Vier weken voor het evenement zijn er 40,000 brochures met kortingsbonnen in de regio verspreid onder hotels, camping, vakantieparken en restaurants.
Via online marketingactiviteiten als een Google Adwords campagne, Facebook advertising en online bannering creëerden we meer bekendheid onder de doelgroep, kreeg Park Hilaria meer naamsbekendheid en werd het event nationaal op de kaart gezet.
PH-2018-970x250.jpg

GLOW Eindhoven

Stichting GLOW Eindhoven organiseert ieder jaar in november het internationale lichtkunstfestival GLOW. Een grote expositie in de openbare ruimte van Eindhoven met zo’n 32 lichtkunstenaars uit binnen- en buitenland. Het evenement is gegroeid van 45.000 bezoekers tijdens de eerste editie van GLOW in 2006, naar een recordaantal van ruim 750.000 bezoekers tijdens de 2018-editie. Eindhoven247 is verantwoordelijk voor de volledige marketing en communicatie van GLOW Eindhoven. Van het marketingplan tot en met de vormgeving en uitvoering van de online middelen, social media, pers & PR en Out of Home Media.  

Social Media
Afgelopen jaar heeft het lichtkunstproject ‘Something Blue’ van de Finse lichtkunstenaar Kari Kola, de hele skyline iedere avond in een blauw licht gezet. Dit zorgde voor bijzonder veel foto’s op social media. Bijna 19.000 foto’s zijn er inmiddels gepost op Instagram met #gloweindhoven.
In samenwerking met Pullman Eindhoven Cocagne, heeft GLOW dit jaar voor het eerst een fotowedstrijd uitgezet op Instagram onder vermelding van #blueglow18. Er werden ruim 269 foto’s ingestuurd.

Een aantal feiten op een rij:

  • Winnaar van Evenementen Innovatieprijs 2018
  • In het segment ‘stadsfestijn’ (bron H. Beerda) 8e op de ranglijst
  • Top 50 Evenementenmonitor 7e plaats
  • Bezoekersaantal evenement 750.000
  • Website sessies: 709.146
  • Unieke gebruikers website 408.090
  • Gebruik mobiele website 67 %
  • Aantal volgers op social media: 72.097 p.
  • Totaal bereik Facebook evenement 1,8 miljoen p.
  • Mediawaarde (bron Meltwater): € 1,56 miljoen
  • Economische spin-off totaal (bron Markteffect)
    € 23 miljoen
Fijne Feestdagen Festival

Het einde van het jaar is er een van winkelen, gezelligheid, familie en samenzijn. Er worden verschillende activiteiten georganiseerd die in het teken van de feestdagen staan en bijdragen aan een gezellige Sinterklaas- en Kerstsfeer in de binnenstad van Eindhoven. De bezoekers van de betreffende activiteiten bestaan dan ook vooral uit winkelend publiek dat in aanraking komt met onderdelen van het Fijne Feestdagen Festival.

Eindhoven247 B.V. biedt in dit kader organisatorische en marketing ondersteuning aan en vraagt namens diverse organisatoren een overkoepelende gemeentelijke vergunning aan voor de evenementen en activiteiten die in deze periode plaatsvinden. Voor 2018 betrof dit de Pietenparade, de Sinterklaas speelgoedactie van Radio JND, de ijsbaan op de markt en de Fakkeltocht. Maar ook de sfeerverlichting in de binnenstad en de verhuur van standplaatsen, zoals de oliebollenkraam vallen onder het projectmanagement.

De marketingcampagne rondom FFF richt zich op bewoners van de stad en regio Eindhoven, Vlaamstalige Belgen en mensen die woonachtig zijn binnen de driehoek Breda, Arnhem en Venlo. De doelgroep bestaat hierbij uit mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie van 30 t/m 45 jaar. De focus ligt op mensen die een dagje weg willen, hun (feest)inkopen willen doen, ouders met kinderen en jongeren. 

Het project komt tot stand in samenwerking met ondernemers uit de binnenstad en met financiële steun van de Gemeente Eindhoven en de BIZ Eindhoven en trekt jaarlijks ca. 650.000 bezoekers.