Een eindje anders, ontvangst Koning en International Swimming League naar Eindhoven

31 december 2021

In verband met de coronamaatregelen stond de afdeling Projects & Events voor de uitdaging om in een aangepaste vorm evenementen te organiseren. Park Hilaria was in 2021 dankzij de ruimere opzet een Eindje Anders en ook was er tijdens Koningsdag geen ontdekkingstoer door de straten in Eindhoven. Gelukkig waren er voor GLOW Eindhoven meer mogelijkheden.

Succesvolle 19e editie van Park Hilaria, maar dan een eindje anders
Park Hilaria was in 2021 dankzij de ruimere opzet een Eindje anders. In verband met de coronamaatregelen stond de afdeling Projects & Events voor de uitdaging rekening te houden met de regels én toch die unieke Park Hilaria-beleving te realiseren. Hierdoor werd deze editie zonder de feesttent Hollario georganiseerd, maar dat gemis werd gecompenseerd door de aanwezigheid van een aantal nieuwe spectaculaire attracties en meerdere sfeervolle terrassen.

Acquisitie International Swimming League (ISL)
Het Pieter van den Hoogenband zwemstadion was het strijdtoneel waar ‘s werelds beste zwemmers het tegen elkaar opnamen. De wedstrijden vonden plaats van 11 november t/m 28 november (Play-off) en 3-4 decembers (Finale). Het evenement vond plaats in 4 weekenden waarbij er 280 zwemmers uit heel de wereld naar Eindhoven kwamen.

De acquisiteur Internationale sportevenementen van Eindhoven247 heeft het compleet nieuwe internationale zwemconcept ISL (International Swimming League) naar Eindhoven weten te halen. Eindhoven kwam naast LA, Parijs, Rome, New York en Londen op de internationale kalender te staan.

Koningsdag 2021
De koning vierde op dinsdag 27 april zijn 54ste verjaardag in Eindhoven. Hij kwam KennisMaken met de stad: vanwege de coronapandemie geen ontdekkingstoer door de straten van Eindhoven, maar op een besloten locatie. De afdeling Projects & Events zorgde voor de uitvoering van productie en programma.

Keurmerk Veilige capaciteit Horeca Eindhoven
Om ondernemers voor te bereiden op de heropening na de coronapandemie is er een keurmerk ontwikkeld. Hierop staat het maximum aantal gasten vermeld dat gelijktijdig in een horecazaak aanwezig mag zijn.

Dit keurmerk schetst niet alleen herkenbaarheid en vertrouwen bij gasten, maar ook duidelijkheid voor de toezichthouders. Men weet en ziet dat er goed is nagedacht  over de veilige maximumcapaciteit van de onderneming. De Afdeling Projects&events is door de gemeente Eindhoven gevraagd de controle en uitgifte te verzorgen.

GLOW 2021
GLOW Eindhoven roept al jaren de hulp in van Eindhoven247 voor de organisatie van een veilig en beheersbaar event. In 2021 waren er gelukkig weer meer mogelijkheden dan het jaar er voor. In opdracht van Stichting GLOW Eindhoven, heeft de afdeling Projects&events een compleet risico analyse van het evenement gemaakt, ondersteunde zij in het vergunning proces en verzorgen zij de uitvoering van het veiligheid- en beheersplan waarbij het altijd streven naar een optimale balans tussen sfeerbeleving en veiligheid.

Nationaal Citymarketing Congres, 10 & 11 november 2021
In 2021 werd er op 10 en 11 november een speciale GLOW-editie voor het Nationaal Citymarketing Congres Evenementen gehost vanuit Eindhoven. Helaas was het met de geldende corona-maatregelen enkel mogelijk om een congres in beperkte vorm te organiseren. Het evenement werd dan ook over 2 dagen verspreid. Op woensdag 10 november werd men welkom geheten in DomusDela. Tijdens een heerlijk diner werden de gasten getrakteerd op een presentatie van GLOWdirecteur Ronald Ramakers. Aansluitend brachten de deelnemers per minibus een bezoek aan het lichtkunstwerk 'Aquatique Show' op de High Tech Campus, gevolgd door een wandeling onder leiding van een VVV gids langs diverse GLOW lichtprojecties, startend vanaf Strijp-S terug richting de binnenstad.

De volgende ochtend gaf Robert van den Hoogenband tijdens het ontbijt een presentatie over het International Swimming League, wat onlangs werd georganiseerd in Eindhoven. Robert houdt zich bij Eindhoven247 en BrabantSport bezig met de acquisitie van internationale topsportevenementen. De koppeling aan maatschappelijke initiatieven, om zo ook de sociale impact van sportevenementen te verhogen, is een speerpunt in de aanpak. Een aangepast, maar zeker geslaagd congres.