Een aantrekkelijk evenementen programma

24 december 2019

Eindhoven behoort tot de top van Nederland en heeft de ambitie om met een evenwichtig aanbod haar imago en positie als bruisende evenementenstad te behouden en te versterken.
Afdeling Projects & Events heeft als taak om een samenhangend evenementenprogramma te realiseren, dat voor een breed publiek toegankelijk is en een goede spreiding biedt over doelgroepen, thema’s, tijd en ruimte. We doen dat door het samenstellen van een evenwichtige evenementenkalender en het beoordelen van alle plannen die organisatoren ontwikkelen voor evenementen in de stad. Organiseer je een evenement in Eindhoven, dan heb je mogelijk een vergunning nodig. Afdeling Projects & Events adviseert de organisator over de subsidieaanvraag en loodst hem door de stappen van de vergunningsaanvraag heen. Daarnaast draagt de organisatie met haar kennis op het gebied van evenementen en evenementenveiligheid zelf ook bij aan evenementen als Koningsdag, Park Hilaria, GLOW Eindhoven en het Fijne Feestdagen Festival.

Park Hilaria wint Gouden Duim voor best toegankelijk evenement voor minder validen -  26 februari 2019

De Gouden Duim, de prijs voor de beste score op toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking, is in 2019 jaar uitgereikt aan Park Hilaria. Stichting Platform Gehandicaptenbeleid Eindhoven heeft deze prijs in het leven geroepen om evenementen te stimuleren meer rekening te houden met gehandicapten die mee willen doen aan onze samenleving. WhatsApp-Image-2019-02-26-at-15-07-36.jpeg
In 2018 zijn een aantal evenementen in Eindhoven door vrijwilligers van PGE bezocht en beoordeeld op de bereikbaarheid, toegankelijkheid, bruikbaarheid en veiligheid van evenementen voor mensen met een lichamelijke beperking. Er is onder andere bekeken of er voorzien is in invalidenparkeerplaatsen en of de toegangsroute geschikt is voor rolstoelgebruikers. Ook de leesbaarheid van de bewegwijzering vanuit een rolstoel is op de evenementenlocatie beoordeeld. Evenals de aanwezigheid van invalidentoiletten en assistentie voor mensen met een beperking. Aan het evenement dat het beste scoorde hierop, wordt een Gouden Duim toegekend.

Vakjury Nationale Evenementenprijzen 2019 – 14 maart 2019

Op donderdag 14 maart 2019 vond de vijfde editie van het Nationaal Congres Evenementen plaats in Deventer,  in gastprovincie Overijssel. De Nationale Evenementenprijzen worden sinds 2001 uitgereikt aan gemeenten en evenementenorganisatoren. De vakprijzen zijn in het leven geroepen om evenementen en evenementensteden te eren die een voorbeeld en inspiratiebron voor anderen in de sector zijn. Met de prijzen wordt ook de aandacht gevestigd op de kwaliteit en positieve effecten  van festivals en publieksevenementen. Onder leiding van van Eltje de Klerk, senior adviseur bij BMC en oprichter Alpha Adviseurs, nam Eindhoven247 B.V. plaats in de vakjury.

Eindhoven=KING - 26 en 27 april 2019

Tijdens Koningsnacht en Koningsdag op 26 en 27 april stond Eindhoven weer in het teken van Eindhoven=King. Koningsdag is géén evenement zoals een ander. Het is een volksfeest: een dag waarop elke Nederlander van klein tot groot ondernemer is. In de jaren vóór 2017 was de gemeente verantwoordelijk voor de vergunningverlening en de regie tussen de diverse evenementen in de stad. Vanaf de editie 2017 heeft Stichting Koningsdag Eindhoven de uitdaging op zich genomen om de totale regie op zich te nemen waardoor er een zuivere inrichting tussen overheid en een privaat maatschappelijke partner ontstaat. Voor dit evenement vervult de afdeling Projects & Events een regisserende rol op het gebied van evenementenveiligheid en crowdmanagement.

75 jaar Vrijheid –  september 2019

In het najaar van 2019 was het 75 jaar geleden dat Eindhoven (en Zuid Nederland) bevrijd werd van de Duitsers in WOII. In Brabant is er uitgebreid stilgestaan bij dit jubileum. Ook Eindhoven heeft de bevrijding uitgebreid gevierd vanuit de kernwoorden herdenken, bezoeken en doorgeven. Tijdens het herdenkingsjaar heeft er een reeks aan activiteiten plaatsgevonden. De rode draad waren de vragen “wat betekenen vrijheid en onderdrukking”, “hoe kunnen we het verleden, heden en nabije toekomst verbinden” en “welke lessen kunnen we leren als het gaat over vrede en veiligheid”.
Voor de uitvoering en verdere coördinatie van het project is de afdeling Projects & Events ingeschakeld, net als bij de viering van 70 jaar bevrijding. Binnen het project zijn de volgende activiteiten uitgevoerd; Operatie Market Garden, Lichtjesroute, 18September Defilé, exposities in o.a. het Van Abbe en het Erfgoedhuis, Ameezing Eindhoven, Liberation040, Vier de bevrijding ‘en plein public’.

Aanvullend is er ingezet op het doorgeven van verhalen van de generatie die WOII heeft meegemaakt.  Er zijn diverse publicatie verschenen waaronder het boek ‘Ooggetuigen vertellen’, het e-magazine ‘Eindhoven bevrijd’, storytellingproject ‘Freedom reporters’ en het project ‘Verleden, heden en toekomst van onze vrijheid’ door Museum door de Stad .

Eindhoven247 draagt bij aan landelijke verbetering evenementenveiligheid – 2 oktober 2019

In 2019 is het Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid (NHEV) verschenen. Bij de totstandkoming van dit boek is Eindhoven247 geraadpleegd vanwege de expertise die binnen de organisatie aanwezig is op het gebied van evenementenorganisatie en – veiligheid. Met het realiseren van de eerste versie van het NHEV geven we een kwaliteitsimpuls in de veiligheidsaanpak van evenementen door een gemeenschappelijk denkkader, naslagwerk en referentiekader te bieden. Het is een dynamisch handboek, dat jaarlijks geüpdatet zal worden in samenwerking met de experts, de aangesloten gemeentes en het IFV. Het NHEV is geschreven en opgesteld voor en door evenementenorganisatoren, leveranciers, locaties, gemeenten, overige overheden en adviserende diensten.

GLOW Eindhoven in de spotlight - 9 t/m 16 november 2019

Van 9 t/m 16 november stond Eindhoven voor de veertiende keer in het teken van GLOW. Het lichtfestival was wederom een enorm succes. De route liep wederom geheel door de binnenstad van Eindhoven en was ongeveer 5 kilometer lang. Ruim 770.000 bezoekers genoten van ruim 33 projecten van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Om deze grote aantal bezoekers in goede banen te eiden en tegelijkertijd de veiligheid en sfeerbeleving op hoog niveau te houden, is ervaring en deskundigheid vereist. De afdeling projects & events had voor dit evenement een regisserende rol op het gebied van evenementenveiligheid en crowdmanagement.

Euro Hockey League

Van 17 tot en met 22 april vond de EuroHockey League plaats. Tijdens dit 6 daagse top-hockeyevenement streden de beste hockeyclubs van Europa om de Europese titel. Het hockeycomplex werd geheel aangepast naar internationale maatstaven, en het bouwen van een compleet nieuwe tribune was noodzakelijk om de beoogde 5500 toeschouwers vanuit binnen en buitenland te kunnen verwelkomen. Naast de acquisitie van dit sportieve evenement heeft Eindhoven247 een coördinerende rol gespeeld in het tot stand komen van een innovatie seminar. In samenwerking met de TU/E, Sports & Technology, BrabantSport en de Gemeente Eindhoven zijn 50 startups geselecteerd, waarvan de beste tijdens een bijeenkomst hun bedrijf pitchten voor het uitgenodigde bedrijfsleven. Een mooi voorbeeld waar sport als middel werd gebruikt om innovatieve bedrijven in de regio een podium te bieden.

UEFA Women’s Champions League Finale 2023

Aan het einde van het kalenderjaar heeft Eindhoven247 de BID-procedure geleid voor het verkrijgen van de Champions League Finale vrouwenvoetbal in Eindhoven. De KNVB had zich namens Nederland bij de Europese voetbalfederatie UEFA kandidaat gesteld voor dit evenement, waarna er een landelijke pitch werd uitgeschreven. Door het snel en accuraat schakelen met o.a. Eindhoven Airport, PSV, BrabantSport, Eindhoven 365 en de Gemeente is er een uniek BID-boek gemaakt. De KNVB heeft hierdoor Eindhoven verkozen boven de concurrenten uit o.a. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Uiteindelijk heeft de UEFA het Eindhoven BID het hoogste gewaardeerd ten opzichte van andere Europese kandidaten, waardoor de finale in het voorjaar van 2023 in het Philips Stadion gespeeld gaan worden.